بیعت یا اعلام وفادارى مردم کوفه با حضرت مسلم (علیه السلام)


شیعیان که خبر ورود حضرت مسلم را دریافتند دسته دسته جهت خیر مقدم و اظهار اطاعت و فرمانبردارى از او به دیدنش مى‏آمدند و مسلم نیز از استقبال و توجه مردم خوشحال و خرسند بود، و در همان اجتماع مردم که به دیدنش مى‏آمدند نامه حضرت سید الشهداء (علیه السلام) را برایشان مى‏خواند و آنان نیز از خوشحالى گریه مى‏کردند.

عباس بن ابى شبیب شاکرى، پس از استماع نامه حضرت امام (علیه السلام) بلند شد و گفت: من از دل این مردم خبر ندارم و از آن چیزى به شما نمى‏گویم و شما را با سخنان آنها فریب نمى‏دهم (مواظب باش فریب آنها را نخورى) و من تنها از آنچه خودم به آن عقیده دارم و تصمیم بر آن گرفته‏ام به شما قول دهم: به خدا سوگند من شخصاً گوش به فرمان شما هستم و پیوسته با دشمن شما مى‏جنگم و براى رضاى خدا تا به لقاء الله نپیوسته‏ام دست از حمایت شما برنخواهم داشت.

حبیب بن مظاهر بن عابس گفت: با کلام مختصر و مفید، حق سخن را أدا کردى و من نیز به خدایى که شرى ندارد همواره مانند تو خواهم بود (و انا والله الذى لا اله الا هو على مثل ما آنت علیه).

سعید بن عبدالله حنفى نیز سخنى همانند آنان را گفت.(83)

و خلاصه شیعیان پیوسته مى‏آمدند و با حضرت مسلم بیعت مى‏کردند و پیمان وفادارى مى‏بستند، به اندازه‏اى که هجده هزار نفر از بیعت کنندگان دفتر حضرت مسلم را امضاء کرده بودند.(84) و بنابر قولى بیست و پنج هزار نفر(85) و در حدیث شعبى تا چهل هزار نفر ذکر کرده‏اند.(86)

پس از انجام تشریفات بیعت، جناب مسلم و عابس بن ابى شبیب شاکرى نامه‏اى براى سید الشهداء نوشتند و جریان اجتماع مردم کوفه و اعلان آمادگى آنان را جهت اطاعت و انتظار تشریف فرمائى امام را براى آن حضرت خبر دادند و افزودند: پیشاهنگ و پیشرو، به بستگان خود دروغ نمى‏گوید مردم کوفه بالغ بر هیجده هزار نفر با من بیعت کرده‏اند، بنابراین به مجرد اینکه نامه من به دست شما رسید به این سوى حرکت کن.(87)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد